Dlaczego właśnie Kauai? 😊 Powiem Wam, że długo się zastanawialiśmy i jeszcze podczas pobytu na Oahu rozważaliśmy zarówno lot na Kauai, jak i na Maui. Przyznam, że nie braliśmy pod uwagę Big Island, chociaż z opowieści naszych Czytelników już wiem, że również warto tam zajrzeć 😊

Podróżowanie między wyspami samolotem jest szybkie i wygodne. Więcej pisałam o tym TUTAJ. Możecie rozważyć 2, 3 lub 4 wyspy, jeśli macie wystarczająco dużo czasu 😊 Moim zdaniem na jedną wyspę warto mieć minimum 5 dni.

Tym razem zabieram Was na Kauai. Mówi się o niej, że to tzw. Garden Island, czyli wyspa ogród. Jest bardzo zielona i jak mówią niektórzy: dzika.  Mi jednak to słowo za bardzo tu nie pasuje – to nadal wyspa na Hawajach, w Stanach Zjednoczonych 😊 Na pewno jednak jest zielono i na pewno można znaleźć przepiękne miejsca pod względem przyrodniczym.

Chodźcie po więcej info o Kauai!

KAUAI – kluczowe informacje

Kauai Mapa

Kauai jest najbardziej zieloną wyspą Hawajów i zarazem najstarszą, jeśli chodzi o pochodzenie geologiczne. Jest górzysta i czekają Was tu piękne widoki, które można podziwiać i jeżdżąc samochodem po wyspie, i spacerując licznymi trasami hikingowymi, i wybierając lot helikopterem nad wyspą (bardzo popularna atrakcja na Kauai!). Jest nieduża (ma 1,4 tys. km2), ale: nie da się jej objechać naokoło. Dlatego czasem to, co wydaje się blisko, może być całkiem daleko 😉 Sprawdzajcie zatem dokładnie trasę w Google Maps podczas planowania, co kiedy zobaczyć.

Na wyspie mieszka około 70 tysięcy mieszkańców, więc Kauai ma przyjemny klimat małego miasta. Zwłaszcza w porównaniu do Oahu oraz zatłoczonego i często zakorkowanego Honolulu. Głównym miastem jest Lihue. Tu również znajduje się lotnisko, więc na pewno będziecie tędy przynajmniej przejeżdżać.

Lotnisko cieszy wiejskim klimatem 😊 Bagaże odbieracie już niemal na powietrzu, a tuż obok taśm na bagaże i przy wyjściu na miasto przechadzają się koguty 😊 Będą Wam często towarzyszyć na Kauai 😊

WYNAJEM SAMOCHODU NA KAUAI

Kauai, Hawaje

My zdecydowaliśmy się na wynajem samochodu w Kauai Island Car Rentals. Na lotnisko podjechał po nas Uber, który podwiózł nas jakieś 5-6 minut do wypożyczalni. Wszystko przebiegło bez problemu i po 10 minutach mieliśmy już nasz samochód, którym mogliśmy ruszyć do pierwszej bazy.

KAUAI – GDZIE NOCOWAĆ?

Jeżeli chcemy i odpocząć, i zobaczyć najważniejsze miejsca na wyspie, najlepiej podzielić czas na południe wyspy, i na północ wyspy. Tak też zrobiliśmy my. Na południu spędziliśmy 3 noce, by nacieszyć się Poipu Beach, wybrać się do Koloa Town, skorzystać z plaży i basenu, a potem ruszyć do Waimea i Waimea Canyon.

Potem przenieśliśmy się na północ na 4 noce. Chcieliśmy też 2 dni po prostu poleżeć plus podczas pobytu w Princeville zobaczyć sławne Na Pali Coast.

BAZA NA POŁUDNIU:  POIPU BEACH

Kauai, Kiahuna Plantation

Na południu wyspy hotele i apartamenty na wynajem znajdziecie w okolicy Poipu Beach. Można powiedzieć, że są trochę jak jeden wielki, niemal połączony, resort. Tuż obok siebie znajduje się Sheraton, Marriot, domki Kiahuna Plantation Resort i Koa Kea Resort on Poipu Beach. Wychodząc z Kiahuna Plantation, plażą przechodzicie w kierunku Sheratona, a specjalnym przejściem na plażę przy Marriocie.

My mieszkaliśmy w jednym z domków Kiahuna Plantation i był to mój ulubiony nocleg na Hawajach. Domki nie są już może najnowsze, ale teren jest przepiękny!  Równo przystrzyżone trawniki, klimatyczne domki, wysokie palmy, ładna plaża. Otwarcie balkonu o poranku, wyjście bosą stopą na trawnik i spacer do plaży to zawsze cudowne doświadczenie! Kiahuna ma plażę, na której można poleżeć, posurfować albo poszaleć na bodyboardach, które są dostępne w domku.

Jest też basen ze zjeżdżalnią dla dzieciaków, kort tenisowy, stół do ping ponga. Minusem dla niektórych może być fakt, że basen jest nieco oddalony od domków i plaży i trzeba przejść przez ulicę, by się tam wybrać. Nam to nie przeszkadzało, zwłaszcza, że obok można złapać kawkę w Starbucksie😉 Więcej o Kiahuna Plantation TUTAJ.

Kauai, Poipu Beach

Kauai, Kiahuna Plantation

GDZIE ZJEŚĆ W OKOLICY POIPU BEACH?

Kauai, poke bowl

Na Kauai sporo jedliśmy „w domu”, ale skoczyliśmy też na bardziej restauracyjne poke – chyba jedyne nie na wynos 😉 Jedliśmy je w Kauai Poke Co., które okazało się restauracją przy… polu golfowym. Było bardzo smacznie! My wybraliśmy poke bowle z tuńczykiem w różnych wersjach. Jagoda krewetki w tempurze i frytki z menu dziecięcego 😉 Ceny poke bowls: 17 – 20 USD.

Kauai Poke Co., poke bowl, co zjeść na Hawajach

Jadaliśmy też poke bowls na wynos w Koloa Fish Market. Więcej poniżej przy opisie Koloa Town.

Na lody wybierzcie się do Lappert’s  Hawaii. Polecam smak Karmel / Kokos / Orzech Macadamia oraz te z dodatkiem mini peanut butter cups czy.. ciasta ananasowego.

BAZA NA PÓŁNOCY: PRINCEVILLE

Princeville, Kauai

Główna baza na północy to Princeville, które powiem szczerze – wygląda jak z obrazka! Aż ciężko uwierzyć, że może być tak ładnie! Uliczki są tak wymuskane, że aż nierealne! Tu znajdziecie resorty i domy na wynajem. My mieszkaliśmy w domu. To, co nas zachwyciło w Princeville to… albatrosy! Nigdy nie widzieliśmy ich na żywo, a tutaj towarzyszyły nam codziennie! Są przepiękne!

Princeville, albatrosy

Princeville dość mocno nastawione jest na turystykę resortową, ewentualnie na relaks w wynajętym domu. Gdy ruszyliśmy na spacer po miasteczku, nie znaleźliśmy żadnego otwartego sklepu czy kawiarni poza kompleksem, który powstał wokół tutejszego Foodlandu.

KAUAI –  CO ZOBACZYĆ?

NA PALI COAST

Kauai, Na Pali Coast

To zdecydowanie MUST SEE! 😊 Na Pali Coast to miejsce, które pojawia się wszędzie w opisach Kauai, na zdjęciach i pocztówkach! Tutejsze górzyste wybrzeże wygląda wręcz NIE-PRAW-DO-PO-DO-BNIE! Wiele osób ogląda je podczas lotu helikopterem. Można lecieć nawet takim z otwartymi drzwiami! 😉

Dla tych, co boja się małych maszyn latających jak ja, są dwie opcje: podziwianie Na Pali Coast z pokładu łodzi albo trasa hikingowa Kalalau Trail.  My wybraliśmy poznawanie Na pali Coast na piechotę i byliśmy zachwyceni, pomimo, że trasa jest … wymagająca! 😊

KALALAU TRAIL – KUP WCZEŚNIEJ BILETY!

Na Pali Coast, Kalalau Trail

Przygoda z Kalalau Trail zaczyna się od… zarezerwowania sobie wcześniej biletów. Jeśli jesteście zdecydowanie na Kauai i macie już termin podróży, wchodzicie na stronę gohaena.com i rezerwujecie wejście. Do wyboru są 3 opcje, w tym najlepsza to ta, która pozwala na dojechanie do Kalalau Trail własnym samochodem i zaparkowanie na pobliskim  parkingu. Nam niestety na tę opcję nie udało się załapać, więc wybraliśmy wejście na szlak połączone z podwózką Shuttle Bus.

Całość przebiega sprawnie i wszystko jest dobrze zorganizowane. Rezerwujesz wyjazd o określonej godzinie. Opłacasz wszystko online i dostajesz na maila bilety wraz z QR kodem. Samochodem dojeżdżamy na Waipa Park and Ride w Hanalei. Zostawiamy samochód, pokazujemy QR kody i wsiadamy do busu, który dostarczy nas na początek Kalalau Trail. Drugi kod powrotny pozwala wsiąść do powrotnego autobusu jak już nacieszycie się szlakiem. Cena wyprawy z wykorzystaniem Shuttle Bus dla naszej czwórki wynosiła około 500 zł.

KALALAU TRAIL – WRAŻENIA

Na Pali Coast, Kalalau Trail

Nie przestraszcie się, gdy przeczytacie, że Kalalau Trail to jeden z bardziej niebezpiecznych szlaków w Stanach! Rzeczywiście pojawia się w takich zestawieniach, ale chodzi o cały szlak (34 km w dwie strony!), a pierwsza część od początku trasy do Hanakapai’ai Beach ma nieco ponad 3 km w jedną stronę.  My oczywiście robiliśmy właśnie tę część i przeszliśmy w dwie strony z dziećmi około 6 km.

Nawet jednak ten teoretycznie łatwy odcinek trasy jest dość wymagający. Warto o tym pamiętać – również przy wyborze obuwia. Myślę, że najlepiej sprawdzą się buty trekkingowe. My niestety takich nie mieliśmy, więc ruszyliśmy w klasycznych sportowych butach / trampkach.

Dalej robi się bardziej niebezpiecznie. Podobno zwłaszcza przejście tzw. Crawler’s Ledge jest dużym wyzwaniem! Jeśli nie jesteście dobrzy w te klocki, lepiej wybierzcie krótszą wersję. By przejść całość musicie być gotowi na nocowanie i mieć pozwolenie na zostanie w parku na noc.

Jak podejść do szlaku z dzieciakami?

Jeśli jesteście z maluchami to albo robicie około 1 km do jednego z punktów widokowych, a potem wracacie albo w ogóle odpuszczacie zwiedzanie Na Pali Coast na nogach. Na szlaku jest sporo kamieni (momentami cała trasa to kamienie!), jest stromo, bywa wąsko. Podczas naszej wyprawy było też duuużo błota, więc kamienie były śliskie, co dodatkowo utrudniało i wchodzenie, i potem schodzenie. Obstawiam zatem, że z 6 latkiem dacie radę, z 3 latkiem już raczej nie. Formalnie oczywiście tego nikt nie sprawdza – bardziej chodzi o Waszą i dziecka wygodę oraz dobre samopoczucie. No chyba, że sporo wędrujecie po górach to sami wiecie najlepiej 😊

Nasze dzieci (lat 7 i lat 12) bardzo dobrze sobie poradziły z trasą w obie strony do Hanakapai’ai Beach i z powrotem, ale narzekały całkiem sporo 😉 Na błoto, na śliskie, na wspinanie się pod górę, na komary, na to, że idzie się w dużej mierze lasem. Mnie ten klimat tropikalnego lasu przeplatanym widokiem na wybrzeże, bardzo się podobał. I zdecydowanie było warto się tam wybrać! 😊

WAIMEA CANYON

Waimea Canyon

zdjęcie źródło: https://www.gohawaii.com/islands/kauai/regions/west-side/waimea-canyon

Kanion Waimea to drugi z highlightów Kauai. Nazywamy jest Wielkim Kanionem Pacyfiku, co brzmi jak wystarczająco dobra rekomendacja, by go obejrzeć 😊

Kanion ma 16 km długości i jest głęboki na około 900 metrów. Nazwa „Waimea” oznacza w języku hawajskim czerwonawą wodę i odnosi się do erozji tutejszej gleby. Kanion można podziwiać z punktów widokowych lub wybrać się na jeden z tutejszych szlaków.

Nam niestety nie było dane zachwycać się kanionem, bo… pogoda spłatała nam figla. Nagłe chmury i mgła sprawiły, że z punktów widokowych nie było widać… NIC. Punktów widokowych na trasie, jadąc od strony Waimea nie brakuje. Ja miałam zaznaczone Kekaha Lookout i od niego zaczęliśmy, póki pogoda była dobra. Widok jednak mocno zasłonięty drzewami, więc tego punktu widokowego nie polecam. Dalej jedziecie przez punkty oznaczone na Google Maps jako Stream and Cayon Lookout czy Iliau & Kukui, gdzie możecie ruszyć na niedługą trasę spacerową z fajnymi widokami. Potem docieracie do głównego punktu, czyli Waimea Canyon Lookout / Waimea Canyon State Park. Tutaj znajduje się też budka, w której wnosicie opłatę za wjazd do parku – 5 USD za osobę, 10 USD za samochód.

Po tym punkcie ja planowałam jeszcze podjechać do punktu Waimea Canyon Trail i być może tam trochę pochodzić, ale warto pamiętać, że trasa jest wymagająca.

Mam nadzieję, że będziecie mieć więcej szczęścia do pogody w Waimea Canyon 😊

Przed wizytą w Kanionie lub po możecie zatrzymać się na obiad czy przekąskę w pobliskim miasteczku Waimea. Fajnie wyglądają kanapki i inne dania z Kalua Pork w Porky’s. Dobrze prezentuje się też jedzenie w Waimea Plantation Cottages.

KOLOA TOWN

Koloa Town, Kauai

Niewielka Koloa to miasteczko, które niegdyś powstało z uwagi na znajdującą się tu plantację cukru. Tutaj również, podobnie jak w Hale’iwa na Oahu, warto poczytać podpisy na niektórych budynkach. Opowiedzą Wam historie m.in. Japończyków, którzy przybywali tutaj do pracy. Znajdziecie tu budynki, w których w latach 20. czy 30. ktoś prowadził lodziarnię, piekarnię, sklep spożywczy albo przyjmował pacjentów.

Na kawę wpadnijcie Dark Horse Kauai – bardzo dobre Cold Brew. Po słodkie i lokalne przekąski koniecznie do Kauai Gourmet Nuts. Znajdziecie tam orzechy macadamia w przeróżnych wersjach – nam bardzo smakowały te z kokosem i miodem albo z ziarnem kakaowca i wanilią.

Między Poipu Beach, a Koloa Town zatrzymajcie się w Koloa Fish Market na Poke Bowls. Do wyboru mały z jednym rodzajem poke i 2 dodatkami za 11,99 USD, średni (2 rodzaje poke, 2 dodatki) za 17,49 USD oraz duży (3 rodzaje poke, 3 dodatki) za 24,99 USD. My jedliśmy Korean Ahi Poke, Spicy Ahi Poke albo Avocado Ahi Poke. Jagoda wersję z łososiem.

Nie jest to nasze najlepsze poke na Hawajach, ale jest popularne w tej okolicy i smaczne.

Kauai, poke bowl

POIPU BEACH

Kauai, Poipu Beach

Poipu Beach to miejsce, przy którym znajdują się położone na południu resorty, ale jest coś jeszcze! Pamiętacie nasze zdjęcia na Facebooku z żółwiami czy fokami? 😊 A może piękny moment foki udającej się na noc do oceanu, który wrzucałam na nasz Instagram?  To właśnie Poipu Beach.

O fokach i żółwiach tutaj pisała mi jeszcze nasza zaprzyjaźniona Czytelniczka (pozdrowienia!), gdy byliśmy na Oahu, ale nie sądziłam, że będzie to stały element naszego pobytu.

Mieliśmy przyjemność podziwiać fokę na plaży i w dzień, i o zachodzie słońca, a żółwi podczas jednego spaceru naliczyliśmy 18 na raz!

Poipu Beach, żółwie na Hawajach

CO JESZCZE ROBIĆ NA KAUAI?

Podrzucam miejsca, które miałam zaznaczone, gdybyśmy chcieli więcej połazić / pojeździć:

Polihale State Park i tamtejsza plaża – położone na zachodzie wyspy, około godziny samochodem od Poipu Beach.  Piękna, niemal dzika plaża. Droga podobno dość trudna – koniecznie z samochodem 4 x4

Koke’e State Park – park stanowy tuż obok Waimea Canyon

Wailua Falls – wodospad w Wailua River State Park

Kuilau Ridge Trailhead – szlak z masą zieleni, tu też może być dużo błota 😉

Maha’ulepu Heritage Trail – szlak na wybrzeżu, 4 minuty samochodem od Poipu Beach

Wailua Falls_Kauai

Wailua Falls – źródło zdjęcia: https://www.gohawaii.com/islands/kauai/regions/lihue/wailua-falls