Gdy podróżowaliśmy po północnej Szkocji, co chwilę doradzaliście nam na Facebooku, że koniecznie, że absolutnie musimy wybrać się na Isle of Skye. Nie mieliśmy jej w planach, ale przecież plany są po to, by je zmieniać 🙂 Północy również nie mieliśmy w planach, weekend mieliśmy spędzić w Glasgow i Edynburgu, a tymczasem w sobotę obserwowaliśmy foki i jedliśmy najlepszy bread & butter pudding w niewielkim Plockton, a w niedzielny poranek obudziliśmy się już w Portree na Isle of Skye.

Wysp w Szkocji co nie miara, bo podobno aż 800, a w tym 100 zamieszkanych! Skye jest jedną z największych i niewątpliwie najbardziej znaną. Jest też wyspą, na którą wcale nie trzeba płynąć łodzią czy promem, bo ze stałego lądu, z miejscowości Kyle of Lochlash, na Skye prowadzi most – Skye Bridge. Most oddano do użytku w 1995 roku i przez prawie 10 lat był najdroższym mostem Europy: za przejazd trzeba było zapłacić równowartość dotychczasowego biletu za prom na trasie Kyle of Lochalsh do Kyleakin. W 2004 r. opłatę całkowicie zniesiono, więc jeśli podróżujesz po Szkocji samochodem, dotarcie na Skye nie stanowi najmniejszego problemu.

Z opowieści i przewodników wiemy, że Isle of Skye to idealne miejsce dla fanów górskich wędrówek i wspinaczek. Poraża pięknem i krajobrazami! My niestety na Skye mieliśmy tylko jeden dzień, bo następnego dnia czekał już lot do Polski.

Isle of Skye, Szkocja, szkockie wyspy

Isle of Skye

Szkocja, szkockie wyspy, Isle of Skye

w drodze na północ

Isle of Skye, Szkocja, szkockie wyspy

tajemnicze ruiny

Szkocja, szkockie wyspy, Isle of Skye, okolice Portree

zapierające dech w piersiach krajobrazy

Szkocja, szkockie wyspy, Isle of Skye

znów bajkowo

Na Skye zamieszkaliśmy w Portree, które jest największym miastem (i tak malutkim;)) i dysponuje największą bazą noclegową. Tym razem lepiej nie brać z nas przykładu i nocleg rezerwować wcześniej. Pomimo, że nam się udało znaleźć przyjazny pokoik w porcie, to w wielu hotelach i bed&breakfast odbiliśmy się od drzwi słysząc tylko “sorry, fully booked!”. Ceny nie są niskie – zwyczajny pokój z małą łazienką w B&B w październiku kosztował minimum 70 funtów. Portree jest jednak tego warte – urokliwe miasteczko, mały port otoczony kolorowymi domkami, ryby i owoce morza na kolację, a o poranku obserwowanie pracy rybaków. Maksa nie można było oderwać od przyglądania się, jak rybacy segregują velvet crabs!

Podobno port w Portree należy do najładniejszych w całej Szkocji i po pobycie tam raczej nikt nie ma co do tego wątpliwości.

Portree, port, Isle of Skye, Szkocja, szkockie wyspy

codzienność na Skye

velvet crabs, Portree, Isle of Skye, Szkocja, owoce morza

połów: velvet crabs

W niedzielny poranek z Portree ruszyliśmy na północ wyspy. Widoki na trasie zachwycają, chociaż nam po przejażdżce północą Szkocji ciężko było dogodzić i trochę irytowała ilość turystów na Skye. Co prawda nie było ich bardzo wielu, ale na północy nie było NIKOGO. Tylko my i owce 🙂 Ruszyliśmy w stronę Kilmuir, gdzie znajduje się Muzeum Życia na Skye – niewielki skansen z tradycyjnymi szkockimi blackhouse, pokazujący życie na wyspie w XIX wieku. W okolicach Kilmuir można znaleźć również pozostałości wczesno celtyckich  kościołów takich jak St. Mary’s Church.

Trasa zajęła nam dłużej niż planowaliśmy, bo co kilka-kilkanaście km zatrzymywaliśmy się, by zrobić zdjęcie!  Zwłaszcza, że wreszcie udało się spotkać długowłose szkocki krowy!

Isle of Skye, Szkocja, krajobrazy, szkockie wyspy

brak słów – niczym obraz!

Portree, Kilmuir, Skye, krajobrazy, Szkocja

na trasie Portree-Kilmuir

Muzeum Życia na Skye, Isle of Skye, Kilmuir, Szkocja, szkockie wyspy

Muzeum Życia na Skye

St. Mary's Church, Isle of Skye, Szkocja, szkockie wyspy

ruiny St. Mary’s Church

Isle of Skye, Kilmuir, Szkocja, szkockie wyspy

widzieliście kiedyś cmentarne płyty w takim wydaniu?

szkockie krowy, Isle of Skye, Szkocja, szkockie wyspy

hello, it’s nice to see you!

szkockie Krowy, Isle of Skye, Szkocja, szkockie wyspy

wg Maksa “żuberek”

Dla fanów zamków na Skye można zobaczyć Dunvegan Castle. My jednak tego dnia mieliśmy jeszcze w planie zamek Eilean Donan, więc tym razem odpuściliśmy! Można zajrzeć też do destylarni Talisker, a w okolicy zjeść smaczne ostrygi. Niestety i gorzelnia, i ostrygi w niedzielę zamknięte. Weźcie to pod uwagę planując podróż!

Talisker, Szkocja, Isle of Skye, szkockie wyspy, Colbost

whisky moja żono!

Żal nam na pewno, że nie mieliśmy czasu powędrować choćby w Quiraing na półwyspie Trotternish. Podczas, gdy wiele terenów na Skye wymaga umiejętności i może być zbyt trudna dla rodziny z dzieckiem, to podobno Quiraing, gdzie można obejrzeć niesamowite formacje skalne, trudny nie jest. Szlak ma 7 km, a przejście zajmuje 3-4 godziny. Notuję to miejsce na kolejną wizytę w Szkocji! O tym, że polecamy Wam Szkocję i jest to jedno z naszych największych odkryć tego roku już wiecie! Tak samo polecamy Wam Isle of Skye. Jak już dotrzecie do Szkocji, wyspa jest punktem obowiązkowym. I najlepiej myślę przeznaczyć na nią 2-3 dni, by na spokojnie się móc poszwędać i wszystko zobaczyć… A na koniec jeszcze trochę widoków, by przekonać nieprzekonanych 😉

Isle of Skye, Szkocja, szkockie wyspy, krajobrazy

sielanka i spokój

Szkocja jesienią, szkockie wyspy, Isle of Skye

niesamowite jesienne kolory

Szkocja, Isle of Skye, szkockie wyspy, widoki

jeden z moich ulubionych widoków

Kilmuir, Isle of Skye, Szkocja, szkockie wyspy

Kilmuir

Isle of Skye, fish eye, Szkocja, szkockie wyspy

Skye w wersji fish eye

* Isle of Skye zwiedzaliśmy na zaproszenie VISIT BRITAIN.