Wiem już, że uwielbiacie fajne pomysły na śniadanie 🙂 I że jesteście trochę jak ja… 🙂 Wiele z Was lubi pyszne, zdrowe śniadania. Wiele z Was lubi śniadania deserowe takie jak pieczona owsianka, o której pisałam Wam już TU czy smoothie bowle z masłem orzechowym, które znajdziecie TU!

 

Dzisiaj zatem lecimy z całą masą pysznych pomysłów na śniadanie! 🙂 Moje ulubione owsianki + te, które podrzuciła mi Karolina (przypominam: od lutego moja współpracowniczka blogowa:)). W moim przypadku przejście na owsianki to duuuża zmiana, biorąc pod uwagę moje śniadaniowe upodobania kilka lat temu!! 🙂 Wiecie, że jeszcze jak Maks był mały, wciągałam jak dziecko płatki Chocapic z mlekiem??? 🙂 Potem przeszłam na sklepowe granole, chociaż co jakiś czas robiłam podejścia do swojej – zwłaszcza na macierzyńskim z Maksem 🙂 A dopiero potem przyszła pora, by spróbować, o co chodzi z tymi płatkami owsianymi i owsianką, którą jedni kochają, a inni reagują głośnym: bleeeee. Moją przygodę zaczynałam od owsianki od Ewy Chodakowskiej. Znalazłam ją w przepisach w jednej z jej książek sprzed kilku lat. Pamiętam, że moja pierwsza to były płatki owsiane gotowane na mleku z tartym jabłkiem i cynamonem. Przyznam, że takiej już nie jadam – bo moim zdaniem jest sporo znacznie lepszych 😉 Za to od Ewy Ch. na długo przejęłam pieczoną owsiankę i pokochałam ją i ja, i Wy 🙂 Dlatego od niej zaczynamy! 🙂 A potem będzie tak samo pysznie! 🙂 Jeśli już znacie pieczoną owsiankę z wcześniejszych postów lub moich relacji na stories, od razu śmigajcie do numeru 2 🙂

 

1) PIECZONA OWSIANKA EWY CHODAKOWSKIEJ

 

pieczona owsianka, pieczona owsianka Ewy Chodakowskiej

 

Smakuje jak ciepła szarlotka! Idealna na zimowe dni, ale nie tylko! 🙂  Podobno przekonuje do owsianki nawet tych, co zawsze byli na nie! 🙂

Składniki na 1 porcję:

– płatki owsiane – 5 łyżek –  u mnie błyskawiczne

– mleko – 1 szklanka – u mnie 1,5%

– 1 jabłko

– cynamon – ok. 1 łyżeczki

– wiórki kokosowe – 1 łyżka –  jeśli lubicie

– śliwki suszone – kilka, pokrojonych na mniejsze kawałki – opcjonalnie

– ulubione orzechy – opcjonalnie

– masło orzechowe / jogurt naturalny – do wyboru 🙂

 

Przygotowanie:

 

Rozgrzewamy piekarnik do 180 stopni. Nasypujemy do naczynia żaroodpornego 5 łyżek płatków i zalewamy je zimnym mlekiem. Czekamy aż płatki namokną. W tym czasie trzemy jabłko na tarce i kroimy suszone śliwki na mniejsze kawałki. Gdy płatki są już nieco rozmoczone, wrzucamy starte jabłko, kawałki śliwek, dosypujemy cynamon i wiórki kokosowe (ok. 1 łyżki). Wszystko mieszamy i… gotowe! Tak przygotowaną owsiankę wstawiamy na 20-25 minut do piekarnika na 180 stopni.

Gdy owsianka będzie już zapieczona, po wyjęciu z piekarnika, możecie polać ją 2 łyżkami jogurtu naturalnego i posypać cynamonem lub dodać na górę masła orzechowego i posypać kruszonymi orzeszkami 🙂 Gotowe!

 

2) KAKAOWA OWSIANKA Z MALINAMI

 

owsianka kakao kokos maliny_3

 

Kolejna deserowa owsianka, tym razem z kakao i malinami 🙂 W sam raz dla fanów czekolady – również tych małych 😉 Ja szykuję ją na mleku kokosowym, co sprawia, że jest gęsta i jeszcze bardziej pyszna.

 

Składniki na 1 porcję:

– mleko kokosowe – 150 ml –  najlepiej o jak najprostszym składzie (kokos i woda) – np. marki Real Thai

– płatki owsiane – 4 czubate łyżki

– maliny – garść

– wiórki kokosowe – jeśli lubicie / wedle uznania, do posypania

– kakao – 1 łyżeczka

 

Przygotowanie:

 

Płatki zalewamy mlekiem kokosowym, mieszamy i gotujemy na małym ogniu aż zmiękną. Dodajemy do płatków łyżeczkę kakao i mieszamy aż kakao całkowicie się rozpuści. Jeżeli połączenie mleka kokosowego i kakao jest dla Was za mało słodkie, dorzućcie łyżeczkę syropu klonowego. Całość posypujemy wiórkami kokosowymi (jeżeli używamy) i dekorujemy dużą ilością malin. Smacznego!

 

3) OWSIANKA „MANGO STICKY RICE”

 

owsianka mango sticky rice

 

Jeśli byliście kiedyś w Tajlandii, na pewno jedliście ich flagowy deser, czyli mango sticky rice! Ja go uwielbiam miłością nieskończoną i zawsze, gdy w Tajlandii jesteśmy, jem aż będę mieć dość ;))) Na ulicach Bangkoku, na plaży, gdziekolwiek. Ta banalna w przygotowaniu owsianka właśnie mango sticky rice mi przypomina 🙂

 

Składniki na 1 porcję:

 

– mleko kokosowe – 150 ml  – analogicznie jak przy tej z kakao i malinami używam mleczka marki Real Thai

– płatki owsiane – 4 czubate łyżki

– wiórki kokosowe – łyżka

– szczypta soli

– 1/2 dojrzałego mango – pamiętajcie, że mango musi być miękkie!

 

 Przygotowanie:

 

Płatki wsypujemy do garnuszka, zalewamy mlekiem kokosowym i gotujemy na małym ogniu aż zmiękną. Dodajemy szczyptę soli i mieszamy. Zdejmujemy owsiankę z ognia, przekładamy do miseczki, dodajemy wiórki kokosowe i mieszamy ponownie. Na górze układamy kawałki dojrzałego mango. Jemy i wspominamy Tajlandię! 🙂

 

4) OWSIANKA Z CZEKOLADĄ I SMAŻONYM BANANEM

 

owsianka banan czekolada

 

Ten przepis przygotowała dla Was Karolina i napisała o niej tak: „moja ukochana owsianka z czasów macierzyńskiego z Janem – deser na śniadanie :)” Wiecie, jak to jest … macierzyński, nieprzespane noce, maluch wiecznie na rękach, więc trzeba sobie życie umilać 🙂

 

Składniki na 2 PORCJE (uwaga, te moje były na JEDNĄ:)):

 

-pół szklanki płatków owsianych górskich (szklanka 250 ml)

-350 ml mleka krowiego lub ulubionego napoju roślinnego, można też użyć wody

– 4 suszone daktyle – pokrojone

– 3 kostki gorzkiej czekolady

– 1 banan pokrojony w grube plasterki

-1 łyżka oleju kokosowego

– garść ulubionych orzechów – u Karoliny laskowe podprażone na patelni

-garść borówek lub malin

– opcjonalnie można też dodać mus kokosowy – jak szaleć, to szaleć 😉

Przygotowanie:

Płatki wsypujemy do rondelka zalewamy mlekiem, dodajemy pokrojone daktyle i zagotowujemy.

Po zagotowaniu zmniejszamy moc palnika i gotujemy ok. 5 minut, aż płatki wchłoną płyn i zgęstnieją. Jeśli wolimy „luźniejszą” owsiankę, można pod koniec gotowania dodać trochę więcej mleka. Wyłączamy palnik i dodajemy czekoladę, chwilę czekamy aż się roztopi i mieszamy.

W międzyczasie rozgrzewamy olej kokosowy na patelni i obsmażamy banany z dwóch stron.

Przekładamy owsiankę do miseczki, dekorujemy usmażonymi bananami, orzechami i owocami. Pycha!! 🙂

 

5) BIRCHER MUSLI

 

Bircher Musli

 

 

Może zabrzmi to dziwnie, ale tę owsiankę przywiozłam z … Azji. Jak można z Azji przywieźć owsiankę jak tam tyle cudownego jedzenia, które z owsianką niewiele ma wspólnego???

Składniki na 1 PORCJĘ:

– 4 czubate łyżki płatków osianych

– 100 ml soku jabłkowego 100 %

– 1 jabłko

– 2 duże, czubate łyżki jogurtu naturalnego

– ulubione orzechy i suszone owoce

– opcjonalnie masło orzechowe lub pasta z pistacji

 

Przygotowanie:

UWAGA! Bircher musli najlepiej przygotować sobie wieczorem i płatki zalane sokiem jabłkowym wstawić na noc do lodówki. No to robimy! Do miski wsypujemy 4 czubate łyżki płatków owsianych i zalewamy je sokiem jabłkowym. Mieszamy tak, by wszystkie płatki rzeczywiście „kąpały” się w soku. Wstawiamy na noc do lodówki. 1 jabłko ścieramy na tarce i dodajemy do namoczonych płatków. Dolewamy 2 duże łyżki jogurtu naturalnego. Mieszamy do uzyskania przyjemnej konsystencji. Na górę możemy dorzucić ulubione orzechy, owoce, dodać masło orzechowe lub masło z pistacji. Możecie też dorzucić na wierzch ulubione owoce! 🙂

 

6) NOCNA OWSIANKA NA DROGĘ … z masłem orzechowym

 

Owsianka na wynos

 

To jedna z owsianek, które często robiłam, gdy rano wybiegałam z dziećmi, by zawieźć je do szkoły / przedszkola i nie bardzo miałam czas na jedzenie śniadania w domu! Robimy się praktycznie sama w nocy, w lodówce 🙂

 

Składniki:

– 4 czubate łyżki płatków

-jogurt naturalny (200 gram)

– masło orzechowe – 1 łyżka

– ulubione owoce

Przygotowanie:

Nocną owsiankę najlepiej zrobić od razu w słoiczku / pojemniku, w którym zabierzecie ją na wynos. Dzięki temu, rano zaoszczędzicie czas. Wrzucamy do środka 4czubate łyżki płatków owsianych i zalewamy jogurtem naturalnym (200 gram). Dodajemy do tego 1 łyżkę masła orzechowego, mieszamy aż do połączenia składników i wstawiamy na noc do lodówki. Rano wyjmujemy, wrzucamy na górę ulubione owoce i gotowe!

 

7) Ekspresowa owsianka na soku jabłkowym

 

owsianka na soku jabłkowym_2

 

 

To bardzo szybka owsianka, na którą przepis podrzuciła mi Czytelniczka 🙂 Jestem za to bardzo wdzięczna, bo póki było chłodno na dworze, jadłam ją obsesyjnie 🙂

 

Składniki (na 1 PORCJĘ!!):

– 5 łyżek płatków owsianych (u mnie błyskawiczne)

– sok jabłkowy 100% – 1 szklanka

– olej kokosowy – 1 łyżeczka

– ulubione bakalie – u mnie migdały / orzechy pekan / suszone śliwki – ilość wedle uznania, ja wrzucam kilka migdałów i 2-3 suszone śliwki, pokrojone na małe kawałki

– cynamon (jeśli lubicie)

– opcjonalnie – wiórki kokosowe / owoce do udekorowania

 

Przygotowanie:

Wsypujemy do garnuszka płatki owsiane, wlewamy sok i gotujemy aż płatki „namokną” i owsianka uzyska przyjemną, kremową konsystencję. W tym czasie możemy pokroić orzechy i śliwki na mniejsze kawałki (jeśli nam się chce, bo możemy też wrzucić całe ;)). Przekładamy owsiankę do miseczki, dodajemy łyżeczkę oleju kokosowego, dodajemy bakalie, mieszamy. Na wierzch posypujemy wiórki kokosowe i dodajemy np. maliny borówki lub inne owoce, jeśli akurat mamy pod ręką

A jeśli nie owsianka, to może jaglanka??? 🙂

 

8) Budyń jaglany z masłem orzechowym

 

budyń jaglany, jaglanka

 

 

Budyń jaglany to przepis Karoliny 🙂 Zajadają go jej chłopcy – jeden wkrótce 4 latek, a drugi – 1,5 roczny.

Składniki na dwie porcje

– pół szklanki kaszy jaglanej (szklanka 250 ml)

– 400 ml mleka krowiego lub roślinnego (ja zazwyczaj mieszam mleko krowie z wodą w proporcjach 250 ml mleka i 150 ml wody)

– woda

– 3 daktyle suszone – pokrojone

– 2 banany

– łyżka ulubionego masła orzechowego

owoce i orzechy do dekoracji

 

Przygotowanie:

Kaszę jaglaną wsypujemy na sitko, najpierw płuczemy ją pod zimną, bieżącą wodą, następnie przelewamy wrzątkiem, żeby pozbyć się goryczy.

W garnku zagotowujemy mleko z wodą, wsypujemy wypłukaną kaszę, dodajemy pokrojone daktyle, przykrywamy garnek pokrywką, zmniejszamy moc palnika i gotujemy przez 18 minut, w trakcie gotowania nie podnosimy pokrywki.

Do ugotowanej, gorącej kaszy dodajemy banany pokrojone w plastry i masło orzechowe, wszystko blendujemy na gładką masę (może być to blender ręczny lub kielichowy) Jeśli okaże się, że budyń jest zbyt gęsty, możemy dodać więcej mleka, ale ostrożnie żeby budyń nie wyszedł zbyt rzadki.

Budyń jaglany przekładamy do miseczek i dekorujemy ulubionymi owocami.  Voila!!!

Druga opcja – typowo „zero waste” – budyń jaglany możemy też szybko zrobić z wcześniej ugotowanej kaszy jaglanej, która została nam na przykład z obiadu:

Do garnka wkładamy ugotowaną kaszę, zalewamy ją mlekiem, tak aby przykryło kaszę, dodajemy daktyle i pokrojonego banana. Gotujemy ok. 3 minuty.

Wyłączamy palnik, dodajemy masło orzechowe i wszystko blendujemy na gładką masę. Przekładamy do mieseczek i dekorujemy owocami.

 

To jak? Co robimy jutro na śniadanie? 🙂 A może podrzucicie też swoje sprawdzone owsianki ?:)