Dzień dobry, witamy w nowym starym miejscu 🙂 Tematyka już nie nowa, bo nadal o podróżach, nadal o jedzeniu i nadal… o rybach. Tym razem o tym, jakie ryby i owoce morza jeść w… Irlandii. Świetne miejsce na weekendowy lub majówkowy wypad!

Na rybną ucztę idealnym miejscem jest Howth, położone kilkanaście kilometrów od Dublina. O miasteczku już było, zatem teraz pytanie kluczowe: co jeść?

Na mojej liście 5 przysmaków, których koniecznie musicie spróbować odwiedzając czy to Howth czy inne rybne miejsce w Irlandii znalazło się:

MIEJSCE 1: fish’n’chips

rybka

Zawsze rewelacyjne, równie smaczne w restauracji, jak i na wynos, chociażby z sieciówki Beshoff Bros, której niewielki fast food w Howth niezależnie od pory niemal zawsze oblegały tłumy i trzeba było odstać swoje, by cieszyć się gorącym tekturowym pudełkiem, a w nim chrupiącą rybką i grubymi frytkami, dla chętnych z sosem tatarskim.

Opcja bardzo wygodna zwłaszcza, gdy nam się śpieszy lub… gdy chcemy zaoszczędzić 🙂 Porcja kosztuje ok. 7 – 9 euro, a jest tak duża, że na pewno doda nam energii na kilka kolejnych godzin. Poza tym obiadek jedzony na wpół rękami, na wpół plastikowym widelcem, na pobliskiej ławce lub w pociągu do Dublina, ma swój nieodparty urok.

MIEJSCE 2: chowder

chowder, zupa rybna, Stoop Your Head, Skerris

Chowder to anglosaska zupa rybna z dodatkiem ziemniaków, czasem marchewki, zabielana mlekiem lub śmietaną, bardzo sycąca, więc idealna na wietrzne albo deszczowe irlandzkie dni. Delikatna w smaku, odpowiednia również dla maluchów.

MIEJSCE 3: ostrygi

ostrygi podawane w King Sitric w Howth

Dla smakoszy – świeże, dostępne w większości restauracji w Howth, dla konserwatystów (takich jak ja) smażone – w chrupiącej panierce, idealne do poskubania przy piwie.

smażone ostrygi jako idealna przekąsk

Do spróbowania w restauracji deep, gdzie poza licznymi smakołykami, spotkacie również kelnerkę Polkę, która służy radę, gdzie pojechać, co zjeść i co zobaczyć. Restauracja niewielka, ale jakoś zmieściliśmy się z Maksem i jego wózeczkiem. Dzieci mile widziane – na deser po kolacji Maks dostał filiżankę malutkich marshmallows – uznał je co prawda za zabawkę, nie deser, ale przynajmniej nowe zajęcie przykuło jego uwagę na dobrych kilkanaście minut 🙂

MIEJSCE 4: kalmary

smażone kalmary, kalmary w cieście

calamares – dozgonna miłość

Smażone kalmary dla mnie na zawsze pozostaną calamares fritos lub calamares a la romana, bo właśnie w Hiszpanii się w nich zakochałam. Na każdym kroku, w niemal każdym tapas barze w Madrycie czy Barcelonie, znajdziemy w karcie calamares. Niemniej w Howth smakują równie świetnie – zajrzyjcie na kalmary chociażby do The Oar House lub jeśli wybierzecie się do Skerries, nie omieszkajcie spróbować ich w Stoop Your Head.

MIEJSCE 5: apple crumble

apple crumble, The Oar House, deser z jabłek

idealne z lodami waniliowymi

W Irlandii jak dla mnie deser numer 1, składniki podobno do starej, dobrej polskiej szarlotki, jednak gorący, z chrupiącą kruszonką i lodami waniliowymi jest hitem. Jeśli chcecie szukacie czegoś bardziej oryginalnego, koniecznie polecam plum crumble w King Sitric – już pisałam, że śni mi się po nocach 😉 zamiast jabłek, aromatycznie, korzennie przyprawione śliwki i kruszonka z orzeszkami pekan. Cudo! Mało irlandzki, ale równie pyszny w King Sitric będzie creme brulee o smaku lawendy…

creme brulee, King Sitric, lawenda

creme brulee trzyma francuski poziom

Do spróbowania w Irlandii również:

brown bread

brown bread, irlandzki chleb

Na przystawkę na pewno trafi do Was miejscowy „brown bread” – jest wilgotny i pyszny, ni to razowy, ni to nasz staropolski; do spróbowania z masłem jako wstęp do posiłku.

i oczywiście… Guinness! Nie ma pobytu w Irlandii bez Guinnessa!

irlandzkie piwo, Guinness

komu cieknie ślinka? 🙂

Jeśli chodzi o restauracje, wszystkie, które odwiedziliśmy w Howth i okolicy oceniamy bardzo pozytywnie, napiszę więc alfabetycznie:

AQUA

– miejsce nieco ukryte, na cyplu, gdzie dojście to walka z wiatrem, ale warto. Piękny widok na wybrzeże Malahide i Portmarnock, piękne wnętrze, otwarta kuchnia..  Troszkę więcej luksusu, a zarazem miejsce przyjazne dzieciom – takie połączenie nie zdarza się często 🙂

restauracja Aqua, Howth

przy kominku czekamy na stolik

Maks otrzymał menu wraz z kolorowanką, kredki i oczywiście szansę wyboru potrawy z dedykowanego menu – jako wierny fan kuchni włoskiej, zdecydował się na  „kluseczki” (ostatnio największa miłość).

Aqua, restauracje przyjazne dzieciom, Aqua

to się nazywa restauracja przyjazna dzieciom!

My rozkoszowaliśmy się chowderem, wyborem owoców morza w ramach seafood plater (Łukasza) i tuńczykiem, przyrządzonym nieco orientalnie, który mnie zachwycił.

Aqua, Howth, seafood platter

stek z tuńczyka, orientalny tuńczyk, Aqua, Howth

Na deser pralinowa panna cotta i suflet czekoladowy. Było pysznie!

panna cotta, Aqua, Howth

panna cotta z owocami

DEEP

Pyszne owoce morza, zwłaszcza smażone ostrygi, świetne domowej roboty ciasta. Ogromny talerz różnych smakołyków na czele z chociażby fish cakes, czyli rybnymi kotlecikami również dość popularnymi w Howth, a idealnymi na obiad dla dzieci.

seafood platter, deep, Howth

KING SITRIC

Miejsce romantyczne i kameralne, co tu dużo mówić: rozhasany dwulatek nie do końca tam pasuje, ale jako, że mieszkaliśmy w tamtejszym hotelu, patrzyli na nas łaskawym okiem. Na pewno idealne na romantyczną kolację we dwoje. Do zjedzenia chowder, świeże ryby i plum crumble.

morszczuk, łosoś, King Sitric, Howth

morszczuk nadziewany musem z łososia

THE OAR HOUSE

Mało zobowiązujące, nieco ciasne dla rodziców z wózkiem, ale fish’n’chips podawane na drewnianej desce, razem z musem z zielonego groszku, mule, kalmary oraz apple crumble spełniły oczekiwania. Trochę mniej smakował tradycyjny butter & bread pudding – nieco siermiężny.  Ciekawym doświadczeniem były na pewno małże św. Jakuba ze śmietaną oraz z kaszanką. Dziwne doświadczenie kulinarne, łączące coś wykwintnego, wysublimowanego ze składnikami prostymi, wręcz przaśnymi.

STOOP YOUR HEAD

Stoop Your Head odwiedziliśmy, gdy wybraliśmy się na małą wycieczkę do oddalonego kilkadziesiąt kilometrów od Howth miasteczka Skerries. Pogoda nieco się popsuła i szukaliśmy miejsca, gdzie możemy się ogrzać i zjeść coś pysznego. Co?

Oczywiście fish’n’chips i  tym razem halibut podawany z krewetkami. Tak przygotowany sprawiał wrażenie chudszej i lżejszej ryby niż te, do których przywykliśmy w Polsce i był… pyszny! a jak wyglądał!

halibut, krewetki, Stoop Your Head, Skerries

halibut z krewetkami

fish’n’chips, frytki, Stoop Your Head, Skerries

przeapetyczne frytki

Deseru już nie zjedliśmy, bo w Stoop Your Head w Skerries spotkała nas jedno z milszych wydarzeń podczas naszych ostatnich podróży – siedząca obok starsza para zaproponowała, że podrzuci nas te „marne” 50 km ze Skerries do Howth. Biorąc pod uwagę wiatr, zimno i kaszlącego Maksa, niewątpliwie spadli nam z nieba..

Takich przygód wszystkim podróżującym życzymy jak najwięcej, a jeśli nie macie planów na majówkę, może właśnie Dublin i okolice?

Jeśli szukacie noclegu w Howth, zajrzyjcie TU.