Kuchnia grecka ma to do siebie, że każdy znajdzie w niej coś dla siebie. Mięsa, owoce morza, sery, warzywa, jednym słowem żyć nie umierać! O tym, czego warto spróbować już pisaliśmy, a dziś kilka sprawdzonych miejsc, w których grecka kuchnia smakowała nam najbardziej!

Oferta gastronomiczna na Krecie jest szalenie szeroka, jeśli chodzi o liczbę lokali. W miejscach obleganych przez turystów knajp i knajpeczek jest cała masa, większość podaje to samo, starają się natomiast wyróżnić dodatkowymi korzyściami dla turystów. Czasem wygląda to wręcz zabawnie, bo na wielkich „potykaczach” reklamują WIFI gratis, dziecięce menu.. czy gigantyczną salę zabaw przyległą do restauracji! W zakresie żywienia dziecka na Krecie, nie trzeba mieć żadnych obaw – w każdej tawernie, nawet gdzieś na końcu świata, przy dzikiej plaży poza tradycyjnymi przysmakami kuchni greckiej znajdziemy… makaron – sam, bolognese, z parmezanem, z sosem pomidorowym. Nie wiem, jak Wy, ale  ja jeszcze dziecka, które kluseczków nie lubi, nie spotkałam 😉

W masie turystycznych knajpek, gdzie non stop jesteś nagabywany hasłami „Dzień dobry. Dobra cena. Duża krewetka” próbowaliśmy znaleźć kulinarne perełki.

I choć czasu mieliśmy bardzo mało, coś tam znaleźć się udało!:)

1)      TAVERNA GIO-MA W PLAKIAS

kalmary, Kreta, owoce morza, Plakias, Taverna Gio Ma

chyba już nie muszę pisać, że kocham? 🙂

Tawerna Gio Ma w Plakias to nasz absolutny numer 1! Znaleźliśmy ją pod koniec pobytu i chociaż od naszego hotelu mieliśmy tam ponad 30 km, odwiedziliśmy ją aż dwa razy. Po raz pierwszy trafiliśmy tam po całym dniu wycieczkowania i plażowania. Do Plakias zajrzeliśmy przypadkiem szukając plaży odpowiedniej dla Maksa.. Samo Plakias na południu wyspy jest spokojne i zdecydowanie mniej zatłoczone czy kurorty na północy. Plaża bez szału (podobno ładniejsza jest w pobliżu, w Souda), za to pyszne lody i sporo tawern. Nadzieja, że jedzenie będzie lepsze niż tam, gdzie tłumy turystów jest słuszne! Mijamy restauracje i na końcu, z widokiem na skały i morze znajdujemy Tawernę Gio Ma. Jest pięknie, jakby rodzinnie, swojsko, jest wielkie akwarium z homarami, krabami i małżami i jest boskie jedzenie! Kalmary są tak pyszne, że jednego wieczora zamawiamy dwie porcje! A do tego saganaki z krewetkami, małże lub … nadziewane kwiaty cukinii, delikatne, cudowne. Absolutny must! Namiary na restaurację znajdziecie tu.

Kreta, restauracje, tawerna Gio Ma, Plakias

kolacja w pięknym otoczeniu

2)      TAVERNA RAKI BARAKI W RETHYMNONIE

Raki Baraki, Rethymnon, tawerna, kuchnia grecka, Kreta

mój hit – feta na gorąco z karmelizowaną figą

keftedes, kuchnia grecka, Kreta, Raki Baraki

keftedes w sosie pomidorowym – pyszne!

Raki Baraki to miejsce, które bardziej przypadło do gustu mi niż Łukaszowi chyba z uwagi na charakter podawanych dań, który mi przypomina nieco hiszpańskie tapas. Raki Baraki znajduje się na jednej z wąskich i urokliwych uliczek Rethymnonu tuż obok fine-diningowej Avli, należącej do tego samego właściciela.

Przemiła obsługa, domowa wręcz atmosfera i grecka kuchnia trochę inaczej. Nadziewane bakłażany, feta z karmelizowaną figą, pasty z bakłażana, anchovies. Wszystko podane na drewnianych deskach, w drewnianej misce. Idealne, by jeść tak jak hiszpańskie tapas – tu poskubać, tam poskubać. Do tego nastrój tych uliczek i mamy idealne miejsce na romantyczny wieczór… z dzieckiem z tym romantycznym bym się nie zapędzała, ale są jakieś gadżety dla dzieci, więc w razie co może pośmigać na samochodzie-pszczółce.

Kreta, tawerna Raki Baraki, Rethymnon, kuchnia grecka, gdzie jeść na krecie

takie miejsca niezmiennie nas zachwycają

3)      TAVERNA SUNSET, OKOLICE ELAFONISSI

Kreta, kuchnia grecka, sałatka grecka, Elafonissi, tawerna Sunset

klasyka

Miejsce całkowicie nie turystyczne, trochę na uboczu i nawet nie potrafię go znaleźć w Internecie! A właśnie takie miejsca zachwycają najbardziej. Zwyczajna weranda, rodzina, gdzieś siedzi dziadek, gdzieś babcia, ktoś gotuje. W takim miejscu zjesz najlepszą sałatkę, pyszny szaszłyk, podany nie z frytkami z torebki, ale z pieczonymi ziemniakami. Na deser proste słodkości: owoce lub jogurt z miodem. Prosto, bez udziwnień, a tak dobrze! Jak je znaleźć? Z plaży Elafonissi kierujcie się na klasztor Chrysoskalitissa, po drodze zobaczycie mały parking pod drzewami, ocenioną werandę z widokiem i tabliczkę „Sunset”.. A tam czekają domowe pyszności!

4)      Specjalnie dla RODZICÓW: TAVERNA MOURAGIO „MARIA” – RETHYMNON, PORT

kalmary, kuchnia grecka, Kreta, Rethymnon, restauracje

dla porównania 🙂

To miejsce  kategorii: „KOMPROMIS”. Taki już los rodziców, że na kompromis czasem pójść muszą i chociaż w porcie w Rethymnonie wybrali sobie inną restaurację słynącą z pysznych owoców morza decydują się właśnie na tą, bo Mouragio „Maria” ma wielką salę zabaw! W zasadzie nie ma już wcale restauracji wewnątrz, bo cały lokal to bawialnia! Tak się zdobywa klientów proszę Państwa! Tych 2,3 czy 5 letnich! I chociaż chcieliśmy pójść gdzie indziej, krzyk Maksa na pół Krety oraz wizja ganiania go między stolikami, by nie wpadł do wody, skłoniła do kompromisu. To nie były idealne owoce morza, ale nie były też złe.

Więc jeśli jesteście w Rethymnonie i marzycie o spokojnym posiłku bez wiszącego na Was dziecka / bez uciekającego dziecka, skorzystajcie 🙂 Tawernę bez trudu znajdziecie w porcie, a jeśli Wam się nie uda, na pewno znajdzie ją Wasze dziecko! 🙂

Rethymnon, Mouragio Maria, Tawerna, kuchnia grecka, sala dla dzieci

królestwo dzieciaków

Kreta to naprawdę jedno z najsmaczniejszych miejsc, jakie ostatnio odwiedziliśmy! Warto jednak uważnie się przyglądać i uważać na turystyczne pułapki, bo nie dość, że średnio smacznie, może okazać się bardzo drogo..

PS1. ale bym zjadła kalmary!!!! 🙂

PS2. co polecacie w kategorii kuchnia grecka w Warszawie jak najdzie mnie duuuża tęsknota? 🙂 Kiedyś mieliśmy swoje typy, ale dawno nie praktykowaliśmy 🙂