TRÓJMIASTO: 12 miejsc, w których warto JEŚĆ!

29.06.2017

Kategorie: Kuchnia, Restauracje | Tagi: gdzie jeść w Gdańsku, gdzie jeść w Gdyni, gdzie jeść w Sopocie, gdzie jeść w Trójmieście, przewodnik kulinarny po Trójmieście, Trójmiasto
gdzie jeść w Trójmieście, gdzie jeść w Gdańsku, Gdańsk, Sopot, Gdynia

Trójmiasto to jedno z tych miejsc w Polsce, do których wracamy najczęściej. Od lat, z różnych powodów. Były wycieczki szkolne, były wypady podczas wakacji nad polskim morzem, szybkie wyjazdy z pracy, Opener we dwoje i ze znajomymi, weekendy z malutkim Maksem, weekendy we dwoje aż wreszcie „krótkie piłki”, gdy trzeba coś załatwić. Każdy, nawet krótki wyjazd, to zwykle okazja, by z jednej strony powrócić na ukochaną rybę i obowiązkowego gofra, najlepiej z bitą śmietaną i jagodami, z drugiej… by poznać coś nowego, odkryć, zachwycić się!

Gdy ostatnio całkiem spontanicznie pojechaliśmy na weekend do Gdańska, plan był jasny – szukamy nowych miejsc, w których warto zjeść! Było kilka zachwytów, było kilka rozczarowań. Było kilka miejsc, do których nie zdążyliśmy zajrzeć, bo nasze brzuchy, by tego nie wytrzymały! Ale po tym wyjeździe i po wcześniejszych w tym roku powstała lista miejsc, w których WARTO ZJEŚĆ, BĘDĄC W TRÓJMIEŚCIE. Wiem, że często o to pytaliście, więc wszystkie nasze typy w jednym miejscu 🙂 PS. Lista jak zawsze jest subiektywna i potraktujmy ją jako Trójmiasto edycja 1. Jak damy radę więcej zjeść i więcej ciekawych miejsc znaleźć, będzie edycja 2. Teraz leci do Was 12 miejsc – jeśli jedziecie do Gdańska, Gdyni czy Sopotu na weekend lub na wakacje, myślę, że będzie z czego wybierać! 🙂

1) MALIKA – GDYNIA, ul. Świętojańska 69 B

Malika, Trójmiasto, Gdynia, Gdzie jeść w Gdyni, gdzie jeść w Trójmieście

Malikę odkryliśmy w lipcu 2015. Pojechaliśmy do Trójmiasta na See Bloggers i ze znajomymi szukaliśmy miejsca na smaczny obiad. Malika zachwyciła bardziej niż się spodziewaliśmy. Kuchnia północnej Afryki z mocnym naciskiem chociażby na marokańskie tadżiny to coś, czego w Warszawie w takiej formie nie mamy. Wszystko, co jedliśmy zachwycało smakiem – czy to hummus, czy tadżin z warzywami czy bataty nadziewane owczym serem. Ale najbardziej wspominamy absolutnie wyjątkowy hummus z baraniną. Ostatnio wspominał go nawet mój wspólnik, pomimo, że rzadko słyszę, by „przeżywał” to, co zjadł 2 miesiące wcześniej 🙂 Do świetnej kuchni dodać można przesympatyczną szefową kuchni, znaną Wam być może z Top Chefa oraz obsługę na tip top! Do Maliki wróciliśmy znów kilka miesięcy temu – tym razem szukaliśmy norweskiego dorsza skreia i znów Malika wylądowała w naszym absolutnym TOP!

2) BIAŁY KRÓLIK – GDYNIA, ul. Folwarczna 2

Biały Królik, Gdynia, Trójmiasto, gdzie jeść w Gdyni, gdzie jeść w Trójmieście, fine dining Trójmiasto

Niewątpliwie jeden z największych zachwytów w Gdyni. Niesamowite menu, świetne wykonanie, piękne miejsce, cudowny ogród wokół. To miejsce, w które można pójść na romantyczną kolację we dwoje, na uroczysty rodzinny obiad, ale również na lunch, by potem wybrać się na spacer po okolicy. Na pewno warto spróbować menu degustacyjnego – 11 pozycji, z których każda jest niemal idealna! Bez wątpienia to jedna z najlepszych restauracji w Polsce, w naszej pierwszej piątce!

3) GOOD MORNING VIETNAM – GDYNIA, ul. Świętojańska 83

bun bo saigon - 28 zł

Jak zawsze u nas: jest fine dining i wykwintne połączenia, by zaraz potem przenieść się do prostej wietnamskiej knajpki. Good Morning Vietnam znajdziecie w Gdyni, na Świętojańskiej, kilka budynków dalej niż Malika. Ich sajgonki, zupa pho czy sałatka z wołowiną bun bo nam bo zawsze przenoszą nas na ulice w Hanoi! I pomimo, że wietnamskich knajpek w Warszawie nie brakuje i mamy swoje typy, w których zajadamy pho, bun chę czy kanapki banh mi, to właśnie w Good Morning Vietnam najbardziej lubimy wspominać podróż po Wietnamie. Jeśli szukacie autentycznej kuchni wietnamskiej w całkiem przyjemnym otoczeniu, zajrzyjcie właśnie tam!

4) KREW I WODA – GDYNIA, ul. Abrahama 41 (róg Armii Krajowej)

gdzie jeść w Trójmieście, gdzie jeść w Gdańsku, gdzie jeść w Gdyni, Krew i Woda, dorsz, ryby, gdzie na rybę w Trójmieście

Od ponad roku nasza ulubiona restauracja w Trójmieście, więc wracamy do niej za każdym razem, gdy jesteśmy w okolicy. Gdy we wrześniu zeszłego roku, jechaliśmy pociągiem na Hel, celowo zrobiliśmy przesiadkę w Gdyni, by zajrzeć tu na obiad. Niesamowite zupy na czele ze świetną tajską z krewetkami (taka zupa w nie tajskiej restauracji nigdy się nie zdarza!), mule, dorsz na risotto z chorizo, idealna polędwica wołowa. Nieustannie mamy po co wracać i jeśli jeszcze nie byliście baaaardzo polecamy!

5) OPEN KITCHEN – GDYNIA, I Armii Wojska Polskiego 10

gdzie jeść w Trójmieście, gdzie jeść w Gdyni, Open Kitchen, Piotr Ślusarz

Open Kitchen dzieli krótki spacer od Maliki i od Krew i Woda. Gdynia jak widać potrafi zebrać sporo fajnych miejsc na małej przestrzeni. Open Kitchen to miejsce w sam raz na kolację we dwoje lub bardziej elegancki obiad. My zajrzeliśmy tam, szukając skreia, ale wiele dań absoultnie nas zachwyciło. Bardziej fine dining niż swojska ryba, ale jak szukacie kulinarnych doznań, WARTO!

UPDATE: kilkanaście minut po publikacji postu dowiedziałam się, że Open Kitchen już nie istnieje! A szkoda, byliśmy tam jeszcze w lutym! W lipcu jedziemy znów do Trójmiasta, więc znajdziemy następcę na miejsce Open – mam nadzieję!:)

6) PIEROGARNIA MANDU – GDAŃSK, ul. Elżbietańska 4/8 oraz ul. Kaprów 19D

gdzie jeść w Trójmieście, gdzie jeść w Gdańsku, gdzie jeść w Gdyni, pierogi, pierogarnia Mandu, gdzie na pierogi w Trójmieście

Pisaliście o tym miejscu od dawna, a my ciągle zwlekaliśmy. Wolimy nad morzem ryby, ale ostatnio zabraliśmy ze sobą amerykańskiego Brazylijczyka i pierogi były nam bardzo po drodze. Mandu znajdziecie niedaleko dworca Gdańsk Główny. Na stolik czasem trzeba poczekać, na pierogi też – my przez nie straciliśmy jeden pociąg do domu. Czy warto? TAK! było bardzo smacznie, chociaż nadal nasz pierogowy ideał to A nóż widelec w Poznaniu.

Pierogi w Mandu znajdziecie na miliony sposobów i polskie, i pierogi świata. Ja zajadałam z twarogiem i ziemniakami, moja siostra cioteczna z kapustą i grzybami, były z mięsem, były pikantne z kaszanką. Dla rodziców przydatne info – jest kącik dla dzieci!

7) MOTLAVA – GDAŃSK, Stara Stocznia 2/1

Nowe miejsce w sam raz po spacerze po gdańskiej starówce lub po spacerze nad Motławą. Jest po polsku, a zarazem nowocześnie. Trochę na uboczu, więc można odpocząć od tłumów. Koniecznie wybierzcie pyzy z kaczką. Smaczne pierogi, świetny schabowy. Przez długi czas żałowałam, że za mało tam zjadłam!

Tuż obok Muzeum II Wojny Światowej, więc w sam raz na obiad przed lub po zwiedzaniu!

gdzie jeść w Trójmieście, gdzie jeść w Gdańsku, Motlava,pyzy, pyzy z kaczką, kuchnia polska, schabowy z kapustą

8) BAR PRZYSTAŃ – SOPOT, Al. Wojska Polskiego 11

gdzie jeść w Trójmieście, gdzie jeść w Sopocie, gdzie na rybę, Sopot, Gdańsk, Trójmiasto, Bar Przystań

To absolutna klasyka, której nie można nie znać. Jeśli mamy ochotę na typową rybkę z frytkami, idziemy właśnie tam! Łukasz wraca tam bardzo systematycznie. Jest ryba, frytki i surówka, która przypomina dawne czasy gdzieś na Półwyspie Helskim. Jeśli dodamy do tego piwo (dla mnie z sokiem!) i widok na plażę i morze, mamy miejsce idealne, jeśli chcemy poczuć uroki polskiego morza!

Wiem, że Bar Przystań budzi różne opinie, pomimo, że niezmiennie jest tam baaaardzo tłoczno. Nasza ostatnia wizyta to początek czerwca 2017 – zjedliśmy ze smakiem! Nie był to może najlepszy posiłek weekendu i Krew i Woda czy Motlava to zupełnie inna kategoria, ale ryba z frytkami daje radę! Jeśli czekacie w kolejce, zajrzyjcie do pobliskich budek z rybami wędzonymi – wędzona flądra absolutnie wymiata!

gdzie jeść w Trójmieście, gdzie jeść w Sopocie, Bar Przystań, gdzie na rybę

9) THAI THAI – SOPOT, ul. Bohaterów Monte Cassino 63

gdzie jeść w Trójmieście, gdzie jeść w Sopocie, gdzie na rybę, Sopot, Gdańsk, Trójmiasto, Thai Thai

Było lato 2011. Maks miał 1,5 miesiąca, a my byliśmy na jednym z pierwszych wypadów z nim nad morzem. Nie mieliśmy wtedy za sobą wyprawy do Tajlandii, ale już wcześniej, gdy byłam w ciąży, zakochaliśmy się w tajskiej kuchni w Suparom Thaifood, która wtedy była chyba jedynym tajskim miejscem w Warszawie. I nagle w Sopocie odkryliśmy Thai Thai – przyjemne wnętrze, dobra obsługa, Tajowie na kuchni. Wracaliśmy wielokrotnie, chociaż wielokrotnie też musieliśmy pocałować klamkę, bo zawsze tam tłoczno. Warszawski Thai Thai nigdy nie wywarł na nas takiego wrażenia. Thai Thai w Sopocie nadal daje radę, chociaż nie jest to już nasz nr 1, jeśli chodzi o kuchnię tajską. PS. tak wiem, że pad thaia podaje się z limonką – zdjęcie pochodzi z 2011 r.

10) BULAJ – SOPOT, al. F. Mamuszki 22

gdzie jeść w Trójmieście, gdzie jeść w Sopocie, gdzie na rybę, Sopot, Gdańsk, Trójmiasto, legendy Sopotu, Bulaj

Bulaj to legenda. Trochę jak Bar Przystań, chociaż karmi nieco inaczej. Tu też są ryby, ale rzadko w tym prostym, nadmorskim wydaniu.  Jest tatar z dorsza, halibut z cukinią, bakłażanem i pomidorami concasse czy sandacz na „kaszotto” z grzybami. W ciepły weekend tłoczno, ale na plus, że dzieciaki mogą bawić się w plażowym piasku, gdy Wy czekacie na obiad.

11) TARG RYBNY  – GDAŃSK, Targ Rybny 6 C

Trójmiasto, Gdynia, gdzie jeść w Trójmieście, gdzie jeść w Gdańsku, Gdańsk, Targ Rybny

Znów klasyk. Targ Rybny, czy też Fishmarkt to jedno z miejsc, do których zaglądamy od lat, gdy mamy ochotę nie tylko na rybę z frytkami, ale na coś ciekawszego, bardziej wymyślnego, chociaż nadal nie fine dining. Pierożki z łososiem, placki z wędzoną rybą, fishcakes z sosem chili czy śledź na kilka sposobów to tylko niektóre z potraw, jakie jadaliśmy w Targu Rybnym w ostatnich latach. Niezmiennie też zachwyca nas wnętrze z marynarskimi akcentami, a Maks wysoko ocenił menu dziecięce i pysznego, soczystego kurczaka, co w przypadku dziecięcych dań zwykle jest rzadkie. Łukasz uważa, że nieco się ostatnio popsuli, ale nadal warto tam zajrzeć.

12) SZTUCZKA –  GDYNIA, ul. A.Abrahama 40

gdzie jeść w Trójmieście, gdzie jeść w Gdyni, Sztuczka

W Sztuczce byliśmy już dość dawno, ale zaufane źródło mówią, że nadal jest dobrze i nadal warto! Następnym razem musimy zajrzeć.  Wtedy mnie zachwycił boczek z kruszonką z kabanosów, a Łukasza foie gras / kaczy rillette / pikle / consomme z hibiskusa – połączenie kaczego mięsa i delikatnego, idealnego foie gras smakowało wspaniale. I podobnie jak w Białym Króliku ceny są tu znacznie bardziej korzystne niż w Warszawie… i bardziej korzystne niż w wielu miejscach w Gdańsku.

KLIKNIJ i sprawdź aktualne promocje na noclegi w Trójmieście

ENJOY! 🙂 W lipcu znów będziemy w Trójmieście i znów będziemy jeść! 🙂

• admin

test

• Testowo..

• MarcinPietraszek

Dodałbym jeszcze moje typy: Del Mar i Pobite Gary 🙂

• Hey! Pobite Gary na pewno musimy odwiedzić przy następnym pobycie w Trójmieście, bo to miejsce, które chyba najwięcej osób podaje 🙂 A o Del Mar nie słyszałam! To w Gdyni?

• Tak, mają taras na plaży, zaraz z boku Skweru Kościuszki. Nie wiem jak teraz, ale kiedyś karmili całkiem smacznie 🙂

• Joanna

Teraz tragedia, większości potraw z karty nie ma… Po prostu się skończyło itp. Katastrofa, bo miejsce z dużym potencjałem.

• Marzena

Pobite Gary- bardzo bardzo!!!

• Mike

Dodałbym do tego moją ulubioną indyjską restaurację Bollywood Lounge z Gdynii, mają też restaurację w Warszawie, polecam!

• W Warszawie to chyba przy Nowym Świecie? Jeśli tak, to nie mieliśmy z niej najlepszych wrażeń, ale to już dawno było.. a nuż się poprawili.. albo w Gdyni jest lepiej 🙂

• NM

Ja polecam baaardzo Główną Osobową w Gdyni na ul. Abrahama, Śródmieście ma chyba najlepsze burgery ever, Neighbour’s Kitchen w Gdyni w Sea Towers (mają tez knajpe w Gdańsku), Serio w Gdyni oraz najlepszą pizze w Czerwonym Piecu tez w Gdyni 🙂

• ooo, sporo tego!!! na następny raz będzie jak znalazł!! Dobrze mi się wydaje, że Gdynia rządzi w Trójmieście kulinarnie? Dla nas jest numer 1:)

Jestem w trójmiasta (choc obecnie mieszkam w Warszawie) wiec wszystkie knajpy mam obcykane 🙂 Gdynia rządzi zdecydowanie! Polecam te co wymieniłam 🙂 A 31.12.15 otworzyła sie nowa knajpa w Sopocie na dworcu Cały Gaweł Cantine bar cafe deli – polecam rowniez!!

• Następnym razem mam nadzieję coś nowego przetestować! 🙂 dzięki za podpowiedzi!:)

• Karina

Hej a jedliście może w Szafarni 10?Wybieram się niedługo do Gdańska i chciałam między innymi tam zajrzeć 🙂

• Hey Karina,
      Niestety nie byliśmy!!! Daj znać jak się wybierzesz, czy warto!!:)

Zdam relację 🙂

• Krawco

ja jeszcze od siebie zdecydowanie polecę restaurację Zatoki Sztuki w Sopocie- jedzonko pyszne, a do tego widok i klimat niezastąpiony 🙂

• Hey, my akurat mieliśmy niezbyt fortunne doświadczenia z Zatoką Sztuki, ale to już było jakiś czas temu, więc może coś się zmieniło 😉 lokalizacja na pewno super 😉

oj to szkoda wielka…Ja byłam w sumie niedawno i bardzo sobie chwalę, więc może tym razem byłoby lepiej 🙂 OJ zdecydowanie, kawka na plaży- cudo 🙂

• No tak to już jest czasem z tymi restauracjami – raz lepiej, raz gorzej, a czasem jedno negatywne doświadczenie może zniechęcić.. ale może wrócimy sprawdzić przy okazji 😉

• Sandra

ja ostatnio odkryłam w gdańsku świetną tajską knajpkęThao Thai Fusion Seafood Restaurant na Szerokiej 84/85. Pierwszy raz jadłam mule po tajsku w ostro słodkim sosie prik pao. Zaskakujący ale przepyszny smak. Na pewno tam jeszcze wrócę 🙂 Ktoś już też próbował?

• brzmi ciekawie:) może się uda zajrzeć jak będziemy w Trójmieście;)

• Marta

Niestety nie zgodzę się z opinią na temat Baru Przystań w Sopocie. Słyszeliśmy, że to legendarne miejsce, więc wybraliśmy się tam w trakcie pobytu w Sopocie podczas weekendu majowego. Nastawiliśmy się na pyszne jedzenie, zamiast tego otrzymaliśmy suchą, niedoprawioną rybę, spalone, cuchnące starym olejem frytki, niesmaczne sałatki i rachunek na 140 zł. za te „pyszności”.

Polecę natomiast restaurację Śliwka w Kompot na sopockim monciaku. Niesamowite jedzenie, super klimat. Do teraz ślinka mi cieknie na myśl o ich zupie rybnej i pizzy z powidłami.

• Karolina

Tak! Śliwka w kompot jest super. Pyszne jedzenie, dobre drinki, super obsługa, fajny klimat! Pozdrawiam 🙂

PS. Ja od siebie polecam jeszcze pierogarnię Mandu! Zwłaszcza pieczone pierogi z sosem chilli-bazylia 🙂 oraz meksykańską restaurację Pueblo – jadłam tylko w Gdańsku, ale podobno w Gdyni też pysznie 🙂

• Słyszałam o Mandu – mam nadzieję, że uda się dotrzeć 🙂

• Śliwka musi być, bo już sporo o niej słyszeliśmy 🙂

• Marzena

Zgadzam się z tą opinią

• Łukasz był calkiem niedawno i halibuta bardzo sobie chwalił, ale oczywiście nie potrafimy zagwarantować, że jest idealnie zawsze.. a co Marta polecasz na taką zwykłą rybę w Trójmieście? Bo mam wrażenie, że z tym ciężko..

Jestem mieszkanką Sopotu i szczerze mówiąc jestem zaskoczona wyróżnieniem dla Baru Przystań. Kiedyś było to faktycznie najlepsze miejsce gdzie można zjesc rybę i moje ulubione frytki z serem. Teraz jest tam produkcja bardzo masowa typowo turystyczna. Nawet tatar z łososia nie smakuje aż tak bardzo.

• ostatnio Łukasz jadł halibuta i było naprawdę dobrze! ale nie wiem czy jest tak zawsze wobec tego co piszesz.. a co polecasz na taka właśnie zwykłą, smażoną rybę w Trójmieście?:)

• Anna

Do całego zestawienia dodałabym świetne bistro – Tu’gether w Sopocie. Przepyszne jedzenie, piękne podane, a co najważniejsze za rozsądną cenę! Musicie to sprawdzić!

• chętnie!:) w jakiej kuchni się specjalizują? co polecasz? 🙂

• Karina

Jest jeszcze nowa restauracja ze znanym szefem kuchni Piotrem Slusarzem w Gdyni. Taki z telewizji:) OPEN Kitchen, naprawdę warta odwiedzenia.

• Od siebie dorzucę Familia Bistro w Gdańsku i ich wileńską kuchnię. Kibiny u nich są genialne! 😉

• Słyszałam o nich! 🙂 ale obawiam się, że tym razem już nie zdążymy zajrzeć.. z uwagi na See Bloggers skupiliśmy się na Gdyni, a dziś będzie Sopot 😉

• Milena

Jako fanka włoskiej kuchni – polecam restauracje Tesoro w Sopocie oraz Serio w Gdynii 🙂 Pyszne miejsca! 🙂 Potwierdzam też fajne miejsce Śliwka w Sopocie, Surf Burger w Gdańsku oraz urocza kawiarnia Mikroklimat w Gdyni! 🙂 Sama będę testować w weekend Cały Gaweł i może White Merlin – znacie może to ostatnie miejsce? 🙂

• O White Marlin słyszeliśmy i w zeszłym roku na konferencji See Bloggers robili catering, ale w samej restauracji nie byliśmy.. daj znać jak jest 🙂 i jak Cały Gaweł, bo te opisy burgerów brzmią pysznie! 🙂

• Aneta Blueblood

Polecam zajrzeć na http://pomorskie-prestige.eu. jest mnóstwo restauracji opisanych w Trójmieście i okolicach, gdzie warto zjeść.

• Joanna

W Gdynii mam jedno takie sprawdzone miejsce – Restauracja Eureka.
    Super jedzenie, wspaniała atmosfera..

• Konsti

Jeżeli chodzi o thai thai, to polecam spróbować jedzenia prosto z Tajskiej ulicy w Lolo Thaijolo w Gdyni – Jana z Kolna 2. Baaardzo się zaskoczycie 🙂

• Hmmm brzmi intrygująco!:) zobaczymy kiedy znów do Trójmiasta zawitamy!:)

• Margaret

Ewidentnie brakuje mi gdańskiej restauracji Grand Cru – może dlatego, że mieści się w QHotelu i ludzie boja się do niej zaglądać w obawie, że to takie typowo hotelowe miejsce. Nic z tych rzeczy 🙂 Menu zawsze mocno przemyślane, jakość potraw na serio wysoka – podobnie zresztą obsługa. No i okolica cudna! Sprawdźcie koniecznie. Zwłaszcza zestawy Tapas&Quiche, które ostatnio podają 🙂

• brzmi ciekawie!:) może uda się zajrzeć następnym razem 🙂 niestety faktycznie chyba tak jest, że często hotelowe restauracje nieco odstraszają ://

• Alibaba

ojj brakuje PUEBLO i MANDU i MANEKINA, te wymienione w artykule nie sa tak popularne wsrod mieszkanc i badzmy szczerzy, sa drogie!

• Hey, tak jak zawsze zaznaczam to nasza subiektywna lista 🙂 o Pueblo i Mandu słyszałam, co do Manekina, to raczej jeśli chcemy coś polecać w danym mieście, to nie sieciówkę, tylko coś wyjątkowego 🙂

• Ola

White marlin w Sopocie pycha! Beza z owocami to mistrzostwo albo wołowina po chińsku (jest tylko w niektore dni). No i widoki z restauracji:) Musicie wrocic do Sopotu 🙂

• Kuchnia Bon Appetit

Koniecznie odwiedźcie By the way w Gdyni 🙂

• jesteś już kolejną osobą, która to miejsce poleca więc musimy:)

• Api

Ja polecam najlepsze miejsce w Trójmieście na rybkę czyli – Rybakówka. Schowana, rodzinna restauracja ze świeżą rybką. Lepszej nie jadłam a mieszkam w Trójmieście od urodzenia!

• Karola

Mandu <3 kocham! zwłaszcza sos chili-bazylia!
    polecam też knajpkę Pueblo w super meksykańskim klimacie-jest zarówno w Gdańsku jak i Gdyni :), Śliwkę w Kompot w Sopocie, Surf Burgera z wypasionymi burgerami i super frytami z chrupiącą skórką (do których polecam sos bazyliowy <3), a na deser kawiarnia Pikawa z ogromnym wyborem przepysznych kaw, herbat, czekolad i ciast-kawiarenka jest na gdańskiej starówce i jest baardzo przytulna i klimatyczna 🙂 polecam z całego serca!

• Mandu super, widać, że to mega lubiane miejsce 🙂 O śliwce i Surf Burgerze już słyszałam, może wreszcie uda się tam dotrzeć!!:) ciągle za mało czasu na wszystkie miejsca:)