Dorsz skrei w Poznaniu: 6 miejsc, w których możecie go spróbować!

04.03.2017

Kategorie: Kuchnia, Podróże, Polska, Restauracje | Tagi: gdzie jeść w Poznaniu, gdzie na skreia, Gusto Food & Wine, Mielżyński poznań, Muga, Noon, Poznań, skrei w Poznaniu, The Time
skrei, skrei w Poznaniu, gdzie zjeść skreia w Poznaniu

Ostatni weekend spędziliśmy w Poznaniu. Jak zwykle było cudnie, jak zwykle było dużo spacerów i cała masa pysznych miejsc. Poznań to jedno z tych miast, do których uwielbiam wracać. Zawsze. Czy na weekend, czy na kilka dni czy nawet zawodowo na kilka godzin. Ma coś w sobie. Jeśli nigdy nie byliście albo byliście sto lat temu, w dzieciństwie, na wycieczce szkolnej, pora nadrobić!

Miejsc, które zachwycają kulinarnie też w Poznaniu znajdziecie sporo – mi zawsze żal, bo nigdy nie jesteśmy w stanie odwiedzić wszystkich, które chciałabym posmakować. Tym razem zwiedzaliśmy Poznań kulinarnie śladami dorsza norweskiego skreia. Ostatnio moja mama zapytała mnie, o co chodzi z tym skreiem?? Prawie się na nią obraziłam, bo przecież zawsze mówi, że bloga czyta 😉 Dla tych, którym jak mojej mamie umknęło: skrei to dorsz zimowy poławiany na norweski Lofotach. Czemu teraz o nim tak głośno? Bo złowić go można tylko do stycznia do kwietnia i tylko wtedy możecie go spróbować – w domu (do kupienia m.in. w Makro) lub w wybranych restauracjach. Mięso skreia jest pyszne, sprężyste, a Łukasz niezmiennie twierdzi, że to najlepsza ryba, jaką jadł. Co chyba najciekawsze, sprężystość mięsa tłumaczy styl życia skreia – dorasta za kołem podbiegunowym, a potem musi przebyć kilkaset kilometrów, by dojrzeć na Lofoty na tarło – jest w świetnej formie! 🙂

Gdzie do zjeść w Poznaniu i jakie nowe miejsca dzięki niemu odkryliśmy ?:)

1) MUGA – ul. Krysiewicza 5

Muga, skrei, norweski dorsz arktyczny, Muga, Poznań, gdzie zjeść skreia w Poznaniu,

O Restauracji Muga już Wam pisałam, bo zdecydowanie należy jej się osobny wpis. Bez wątpienia to jedno z najlepszych miejsc w Poznaniu – elegancki wystrój, obsługa na wysokim poziomie, świetne, dopracowane jedzenie. Ich skrei przygotowywany był z ogromną dokładnością – najpierw 12 godzin w solance, potem gotowanie w 55 stopniach. Nie dziwne, że wylądował wśród top of the top poznańskich skreiów 🙂 Pisałam o nim i o pozostałych wrażeniach z Mugi TU.

2) THE TIME – ul. Młyńska 12

The Time, Poznań, gdzie jeść w Poznaniu, skrei w Poznaniu, gdzie na skreia, risotto

Tego miejsca w Poznaniu kompletnie nie znaliśmy, więc nie wiedzieliśmy czego się spodziewać. Restauracja jest stosunkowo nowa, elegancka, zlokalizowana w kamienicy, tuż przy przyjemnym patio. Na stronie wyczytaliśmy, że The Time to „concept by Mielżyński”, ale podobno chodzi tylko o wina, a kuchnia jest kompletnie niezależna i inna. W The Time można spróbować skreia na dwa sposoby i oba wypadły bardzo fajnie.

Pierwsza, bardziej popisowa opcja to skrei / szyjki rakowe / por / polenta / kawior. Bardzo przyjemne danie główne, gdzie wszystkie elementy pasują do głównego bohatera. Ja od początku mam ochotę na opcję nr 2 – risotto / krewetki / mule / skrei / zielona pietruszka. Co prawda na początku wyobrażamy sobie, że skrei i pozostałe owoce morza będą bardziej wkomponowane w risotto, a są bardziej zewnętrznym dodatkiem, ale całe danie smakuje nieźle.

The Time polecamy najlepiej na kolację we dwoje albo wyjście ze znajomymi – oprócz skreia spróbowaliśmy czekoladowego ciasta z daktylami i było całkiem niezłe – mam nadzieję, że reszta pozycji również.

3) NOON – Ilonn Boutique – ul. Limanowskiego 15

skrei, Poznań, Noon, Ilonn Boutique, gdzie na skreia, skrei w Poznaniu

Niewielką restauracyjkę Noon znajdziecie w niewielkim hotelu Ilonn Boutique. Niepozorny, troszkę przypomina mi hotelik, w którym niegdyś mieszkaliśmy w Porto. Restauracja jest niewielka, ale niezwykle przytulna – takie miejsce, w którym możesz się schować przed złą pogodą.

Skrei podawany jest  z puree z kalafiora, marynowanym burakiem, warzywami burnoise i sosem beurre blanc. Jeśli będziecie się na niego wybierać – najlepiej dopytajcie czy jest 🙂

4) MIELŻYŃSKI  – ul. Wojskowa 4

Z Noon spacerkiem dojdziecie do Mielżyńskiego. O tym, że kochamy Mielżyńskiego w Warszawie, zwłaszcza istniejącą od lat winiarnię na Burakowskiej to już wiecie. Spędziliśmy tam masę czasu – zwłaszcza Łukasz 🙂 Przyznam, że od razu mnie ucieszyło, że zobaczymy Mielżyńskiego w Poznaniu. Miejsce idealne, bo winiarnia znajduje się na terenie tzw. Starych Koszar, w sporym kompleksie budynków z czerwonej cegły. Od razu jest klimat! W sobotę w porze obiadowej jest cicho i spokojnie, ale domyślam się, że wieczorami ożywa 🙂

Mielżyński podobnie jak w Warszawie przygotował dwie propozycje. Pierwsza to dorsz skrei, czarny ryż, puree z marchewki i wędzonego pstrąga w sosie cytrynowym – bardzo smaczne, zwłaszcza puree idealnie pasuje do skreia! Druga, jak dla nas nieco nijaka, to skrei na consomme rybnym z kaszą bulgur. Zdecydowanie polecam opcję pierwszą, jeśli akurat zajrzyjcie do Mielżyńskiego na wino.

Mielżyński, Mielżyński Poznań, skrei, gdzie na skreia w Poznaniu, skrei, norweski dorsz zimowy, Stare Koszary Poznań, skrei consomme

5) GUSTO FOOD & WINE – ul. Szarych Szeregów 16

Mielżyński, Mielżyński Poznań, skrei, gdzie na skreia w Poznaniu, skrei, norweski dorsz zimowy, Gusto Food & Wine

Nie trafilibyśmy do GUSTO Food and Wine, gdyby nie skrei. Restauracja położona jest daleko od centrum Poznania, trzeba się tam celowo wybrać. Skreia oczywiście testował nasz rybny radykał i był mile zaskoczony – spory, smaczny kawałek, dobrze przyrządzonej ryby. Podany w sposób dość klasyczny, na puree, bez dodatkowych udziwnień. Co prawda w daniu pojawiły się też mule, ale nawet je Łukasz by wyeliminował, by nie burzyły mu smaku skreia:)

Poza skreiem zjedliśmy w Poznaniu pyszny ramen w Yetztu i cudowny sernik w Cafe La Ruina – następnym razem wracamy po więcej kulinarnych rozkoszy! 🙂 Skreia w Poznaniu zjecie też w restauracji Cucina 88 – nam niestety się nie udało – w sobotę mieli imprezę zamkniętą, w niedzielę brunch. Spróbujcie proszę za nas 🙂

Jeśli chcecie zjeść skreia w Trójmieście, zajrzyjcie TU.

Warszawskie wrażenia znajdziecie TU, a pełną listę restauracji podających skreia na Warsaw Foodie. Spróbujcie, bo już niewiele czasu zostało!:)

*post powstał we współpracy z Norweską Radą ds. Eksportu Ryb i Owoców Morza

PS. na ich stronie (powyżej) znajdziecie też przepisy na skreia i nie tylko 🙂

• katie

Nie wiem czy mieliście świadomość ale miejsca 2,3 i 5 to powiązane ze sobą restauracje 😀 głównie pod katem właścicielskim ale jak widać tez conceptem kulinarnym.
    Moim faworytem jest Noon, gdzie oprócz wyjątkowego klimatu dzielnicy nawet codzienne lunche są wystrzałowym doznaniem smakowym 🙂

• Hey Katie 🙂 na początku nie mieliśmy świadomości – dostaliśmy od Norge wskazówki, gdzie szukać skreia 🙂 potem faktycznie wypatrzyłam, że oba hotele są powiązane (to było łatwe -nazwa!), a o The Time powiedziała nam kelnerka z Noon 🙂 Rzeczywiście okolica klimatyczna – sam hotelik myślę, że też fajne miejsce 🙂 The Time też bardzo nam się podobało – eleganckie i obsługa super 🙂 generalnie uwielbiam wracać do Poznania, nie tylko kulinarnie:)